MODEL PENDAMPINGAN MAHASISWA BIDANG KEAGAMAAN DALAM KEPENULISAN ARTIKEL ILMIAH
DOI:
https://doi.org/10.15575/jp.v5i2.137Keywords:
Article, Journal, Logical Framework, Mentoring model, Scientific publicationsAbstract
This study aims to formulate a model for assisting in writing articles and scientific publications for students in the field of religion. This study uses a qualitative approach with descriptive analytical methods. The results of this study indicate that the model of mentoring students in the field of religion in article writing was effective, resulting in 279 scientific publications throughout 2020-2021. The discussion of the research results reveals that strategic planning by applying a logical framework that is operated properly has played a role in forming an effective mentoring model for developing student skills in the field of religion in writing articles to achieving publication in scientific journals. The conclusion of this study is that the model of mentoring students in the field of religion works effectively in achieving article writing and scientific publications. This study recommends the application of the mentoring model with continuous testing through development of Islamic religious higher education institutions.
References
Adhim, F., & Hakim, M. N. (2019). Perencanaan Strategi Berbasis Nilai di Lembaga Pendidikan Tinggi. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 259–279.
Akerblad, L., Seppanen-Jarvela, R., & Haapakoski, K. (2021). Integrative Strategies in Mixed Methods Research. Journal of Mixed Methods Research, 15(2), 152–170.
Ananta, H., Murnomo, A., Kartono, R., & Mulwinda, A. (2017). Pelatihan dan Pendampingan Penulisan Artikel Ilmiah untuk e-Journal Mahasiswa Jurusan Teknik Elektro FT Unnes. Rekayasa: Jurnal Penerapan Teknologi Dan Pembelajaran, 14(2), 121–126.
Damayanti, A. R. (2019). Gaya Selingkung Artikel Jurnal Di Indonesia.
Darmalaksana, W. (2021). Kebijakan Publikasi Artikel Ilmiah Mahasiswa. Pre-Print Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung. http://digilib.uinsgd.ac.id/id/eprint/43225
Fadhilaturrahmi, F., Erlinawati, E., & Ananda, R. (2020). Workshop Sinta 2 dan Google Schoolar di Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai. Jurnal Abdidas, 1(4), 203–209.
Falah, S. (2019). Pelatihan Mendeley dan Anti-Plagiat untuk Meningkatkan Kualitas Karya Ilmiah Mahasiswa. The Community Engagement Journal, 2(2), 1–5.
Ginting, S. D. B., & Basyir, M. (2021). Pelatihan Penulisan dan Publikasi Artikel Ilmiah Mahasiswa Tingkat IV Jurusan Teknik Elektro Politeknik Negeri Lhokseumawe Tahun 2020/2021. Bahasa Indonesia Prima (BIP), 3(1), 120–128.
Gunawan, G., Jufri, A. W., Sedijani, P., Hadiprayitno, G., & Bachtiar, I. (2019). Pelatihan Penulisan pada Jurnal Internasional bagi Dosen dan Mahasiswa Magister Pendidikan IPA Unram. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 2(4).
Hasanudin, C., Fitrinaingsih, A., Rosyida, F., & Noeruddin, A. (2021). Pelatihan Menulis Artikel untuk Jurnal Nasional Terakreditasi dan Mengirim Melalui Open Journal System (OJS). Indonesian Journal Of Community Service, 1(3), 549–555.
Inanna, I., Rahmatullah, R., Ampa, T., & Nurjannah, N. (2020). Pengelolaan Referensi Karya Ilmiah Mahasiswa Melalui Pemanfaatan Aplikasi Mendeley. PENGABDI, 1(1).
Iswara, A. F. (2020). Peran Mahasiswa dalam Gerakan Open Access. BIBLIOTIKA: Jurnal Kajian Perpustakaan Dan Informasi, 4(1), 64–71.
Karyanto, M. (2019). Analisis Gaya Selingkung Artikel Jurnal.
Listiana, Y., Prastiwi, L., & Amrullah, I. (2021). Pendampingan Publikasi Ilmiah bagi Mahasiswa FKIP Universitas Dr Soetomo. INTEGRITAS: Jurnal Pengabdian, 5(1), 122–134.
Mardin, H., Baharuddin, B., & Nane, L. (2020). Pelatihan Cara Menulis Sitasi dan Daftar Pustaka Jurnal Format Apa Style Menggunakan Aplikasi Mendeley. Jurnal Abdidas, 1(3), 137–143.
Michael, T. (2020a). Pemahaman virtual metode IMRAD bagi mahasiswa Fakultas Hukum Universitas Borneo Tarakan. Yumary: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 41–47.
Michael, T. (2020b). Pemberdayaan Mahasiswa dalam Menumbuhkan Jiwa Menulis Ilmiah melalui Pelatihan Artikel Di Fakultas Hukum Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya. Jurnal Akrab Juara, 5(1), 66–72.
Muhajir, M. (2018). Pendekatan Teologis Normatif. Jurnal An-Nawa, 15(2).
Mujahidin, E. (2019). Model Pembelajaran Pengembangan Kemampuan Penulisan Karya Ilmiah bagi Mahasiswa. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 326–336.
Murtadlo, M. (2020). Penguatan Publikasi Internasional Kajian Keagamaan Melalui Call for Paper.
Muttaqin, I. (2020). Supervision Planning at Islamic Education Institutions: Google Scholar Library Studies and Mendeley’s Reference Manager. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 222–238.
Nugraha, M. T. (2020). Integrasi Ilmu dan Agama: Praktik Islamisasi Ilmu Pengetahuan Umum di Perguruan Tinggi. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 17(1), 29–37.
Perdana, F. J. (2020). Pelatihan Membuat Daftar Pustaka Otomatis Dengan Aplikasi Mendeley Desktop Bagi Mahasiswa Dalam Persiapan Penyusunan Tugas Akhir. Dimasejati: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 75–93.
Purwanto, A., Pramono, R., Bernarto, I., Asbari, M., Santoso, P. B., Saifuddin, M. P., Hyun, C. C., & m Wijayanti, L. (2020). Minat dan Hambatan Publikasi Artikel pada Jurnal Internasional Bereputasi: Studi Eksploratori pada Mahasiswa Doktoral di Sebuah Perguruan Tinggi Swasta di Jakarta. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(1), 219–228.
Rahim, A., Malik, A., Hastuti, D. R. D., Syam, U., & Sabar, W. (2020). Pelatihan Teknik Penulisan Artikel Ilmiah Internasional Bereputasi dan Nasional Terakreditasi Mahasiswa Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar. Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2).
Rahmulyani, R., Nasrun, N., Zuraida, Z., Nasution, N. B., Pristanti, N. A., & Miswanto, M. (2019). Mengembangkan Panduan Tugas Penelitian Mini untuk Siswa Semester Pertama yang Mendaftar Di Universitas Negeri Medan. School Education Journal PGSD FIP Unimed, 9(4), 322–325.
Saifulloh, A. I., & Irfan, S. (2021). Implementasi Gerakan Literasi Digital Di Era Berkelimpahan Informasi Bagi Pendidikan Tinggi. MATAPENA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 4(2), 182–192.
Sudirohusodo, J. D. W. (2018). Logical Framework Analysis dan Appreciative Inquiry dalam Perencanaan Strategis Sistem Informasi Manajemen Organisasi. Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat Vol, 3(1).
Syaharuddin, S., Mandailina, V., Pramita, D., Rahmaniah, R., Rosada, R., & Negara, H. R. P. (2021). Peningkatan Kualitas Publikasi Mahasiswa dan Sitasi Karya Ilmiah Dosen melalui Workshop Managemen Software Mendeley. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 8–13.
Tabuena, A. C. (2020). Students’ Perception in the Implementation of the IMRaD Structure Approach and its Implications on the Research Writing Process. International Journal of Research Studies in Education, 9(7), 55–65.
Triyanto, T., Yana, R. H., & Nurkhalis, N. (2020). Sosialisasi Mendeley Pada Mahasiswa Universitas Teuku Umar. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Darma Bakti Teuku Umar, 2(1), 7–21.
Udil, P. A. (2021). Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah Penelitian Tindakan Kelas untuk Publikasi pada Jurnal Ilmiah. Jurnal Nasional Pengabdian Masyarakat, 2(1), 21–27.
UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Widowati, D. F. (2019). Ragam Gaya Selingkung Jurnal.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish in Jourrnal Perspektif agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).