Development of GeoGebra-Assisted Learning Media Using Contextual Learning to Enhance Mathematical Critical Thinking and Independent Learning

Authors

  • Maisyaroh Maisyaroh State University of Medan, Indonesia
  • Pardomuan Sitompul State University of Medan, Indonesia
  • Asmin Asmin State University of Medan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.15575/jp.v9i2.358

Keywords:

Critical Thinking Skills, Student Independence, Media Development

Abstract

This study aims to obtain valid, practical, and effective GeoGebra-assisted contextual learning media to improve mathematical critical thinking skills and learning independence of grade VIII students. Assess the mathematical critical thinking skills of grade VIII students after using GeoGebra-assisted contextual learning media. Calculate the learning independence of grade VIII students after using GeoGebra-assisted contextual learning media. ADDIE development research is used. Results of the study: Valid, practical, and successful GeoGebra-assisted contextual learning media improve students' mathematical critical thinking skills and learning independence. Students who learn through contextual LKPD and GeoGebra show a significant increase in their critical thinking skills and mathematical independence

Author Biography

Pardomuan Sitompul, State University of Medan

State University of Medan

References

Abdullah, I. H. (2018). Berpikir Kritis Matematik. Delta-Pi; Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 66–75.

Abrami, P.C., Bernard, R.M., Borokhovski, E., Waddington, D.I., Wade, C.A., & Persson, T. (2015). Strategies for teaching students to think critically: A meta-analysis. Review of Educational Research, 85(2), 275–314.

Agustina, S. (2018). Pengaruh Kemandirian Belajar Siswa dan Fasilitas Belajar di Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Keterampilan Komputer dan Penggelolaan Informasi (KKPI) Siswa Kelas XI Jurusan Administrasi Perkantoran SMK Negeri I Karanganyar Tahun Pelajaran 2009/2010 (.Universitas Sebelas Maret. (ed.)).

Anggraeni, E.R., Ma’rufi, dan S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Geogebra untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa. PROXIMAL: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, Vol. 4. No.

Asy’ari, M., Prayogi, S., & Samsuri, T. & M. (2016). Literatur Reviu Tentang Kaitan Berpikir Kritis, Berpikir Kreatif, dan Metakognisi dalam Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Pusat Kajian Pendidikan Sains Dan Matematika, 3(2), 25.

Fauzi, K.A., & Mukasyaf, F. (2018). Lintasan Belajar Kemampuan Pemecahan Masalah dan Berpikir Kritis Matematika Siswa melalui Pendekatan Metakognitif Topik Gsl di SMP Imelda Medan. Penelitian Bidang Pendidikan, 24 (2), 7-14.

Fitriyani, Y., Supriantna, N., & Sari, M. Z. (2021). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Kreatif pada Mata Pelajaran IPS Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan, Pascasarjana Universitas Nusa Cendana, 3, 97–109.

Florea, N.M., & Hurjui, E. (2017). Critical Thinking in Elementary School Children. Procedia Social and Behavioral Sciences, 3(1), 565–572.

Gustia, D., Hanifah, Jenab dan Afrilianto, M. (2019). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik dan Self Efficacy Siswa SMP Menggunakan Pendekatan Contextual Teaching and Learning. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 2(5), 253-260.

Haryanto, Putri Chandra, Arty, I. S. (2019). The Application of Contextual Teaching and Learning in Natural Science to Improve Student’s HOTS and Self-Efficacy. Journal of Physics, 8(8), 1–8.

Idris, N. . (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Sains Dan Pendidikan Fisika, JSPF, 16(1), 39–50.

Mahmudi, A. (2018). Tinjauan Asosiasi antara Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Disposisi Matematis. FMIPA Universitas Negeri Yogyakarta.

Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2017). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Cakrawala, Jurnal Pendidikan., 2(1), 45.

Mardliyah, A. A. (2019). Budaya Literasi Sebagai Upaya Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis di Era Industri Revolusi 4.0. Prosiding SNP2M (Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat), UNIM, 1(1), 171–176.

Maryati, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Materi Pola Bilangan di Kelas VII Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Mosharafa, 7(1), 63–74.

Muhartini, M., Mansur, A., & Bakar, A. (2023). Pembelajaran Kontekstual dan Pembelajaran Problem Based Learning. Lencana. Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(1), 66-77.

Nababan, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Geogebra dengan Model Pengembangan ADDIE di kelas XI SMAN 3 Medan. Jurnal Inspiratif., 6(1), 24.

Pakpahan, R., & Fitriani, Y. (2020). Analisa Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Di Tengah Pandemi Virus Corona Covid-19. JISAMAR (Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research), 4(2), 30–36.

Purwanti, R. D., Pratiwi, D. D., & Rinaldi, A. (2017). Pengaruh Pembelajaran Berbantuan GeoGebra Terhadap Pemahaman Konsep Matematis ditinjau dari Gaya Kognitif. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 115–122.

Rangkuti, D. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbantuan Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa.No Title. Universitas Al Washliyah: RIEMANN Research of Mathematics and Mathematics Education, 5. No. 1.

Ruseffendi. (2012). Pengantar Kepada Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Mengajar Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Tarsito.

Saadah, N., & Hakim, D. L. (2022). Respon Siswa Terhadap Multimedia Interaktif Liddle (Line and Angle Learning). Akademika: Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(2), 295-303.

Siswono, T. Y. . (2018). Pembelajaran Matematika Berbasis Pengaujuan dan Pemecahan Masalah. Remaja Rosdajaya.

Sugiyono. (2018). Metodologi Penelitian Pendidikan (Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Alfabeta.

Suryawan, I. P. P., & Permana, D. (2020). Media Pembelajaran Online Berbasis Geogebra Sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika. Prismatika: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 9(1), 108-117.

Susilowati, Sajidan, and R. M. (2018). Keefektifan Perangkat Pembelajaran Berbasis Inquiry Lesson Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 22(1), 49– 60.

Syamsuddin, S., & Utami, M. A. P. (2021). Efektivitas Pembelajaran Matematika melalui Pendekatan Contextual Teaching and Learning. JRIP: Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 1(1), 32–40.

Umar, T. & L. S. (2008). Pengantar Pendidikan. Rineka Cipta.

Wibawanto, W. (2017). Desain dan Pemrograman Multimedia Pembelajaran Interaktif. Penerbit Cerdas Ulet Kreatif.

Yamin, M. dan Ansari, B. I. (2008). Taktik Mengembangkan Kemampuan Individual Siswa. Gaung Persada Press.

Zubaidah, S. (2020). Berfikir Kritis: Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi yang dapat Dikembangkan Melalui Pembelajaran Sains. Seminar Nasional Sains 2010 Dengan Tema “Optimalisasi Sains Untuk Memberdayakan Manusia,†2(3), 1–14.

Downloads

Published

2025-05-26

How to Cite

Maisyaroh, M., Sitompul, P., & Asmin, A. (2025). Development of GeoGebra-Assisted Learning Media Using Contextual Learning to Enhance Mathematical Critical Thinking and Independent Learning. Jurnal Perspektif, 9(2), 258–270. https://doi.org/10.15575/jp.v9i2.358

Issue

Section

Jurnal Perspektif

Citation Check

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.