Analisis Tingkat Kecemasan Matematika Mahasiswa Belajar Geometri Dasar
DOI:
https://doi.org/10.15575/jp.v7i2.256Keywords:
Kecemasan Matematika, Mahasiswa, GeometriAbstract
References
Al Mutawah, M. A. (2015). The Influence of Mathematics Anxiety in Middle and High School Students Math Achievement. International Education Studies, 8(11), 239. https://doi.org/10.5539/ies.v8n11p239
Alkan, V. (2013). Reducing Mathematics Anxiety: The Ways Implemented by Teachers at Primary Schools. Online Submission, 3(3), 795-807.
Ameylia, T., & Kurniasih, M. D. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Logis Matematis Ditinjau dari Kecemasan Matematika pada Pembelajaran Luring Pasca Pandemi. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 7(2), 299. https://doi.org/10.30998/jkpm.v7i2.13602
Artama, E. N. N., Amin, S. M., & Siswono, T. Y. E. (2020). Pengaruh Kecemasan Matematika Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. In JPPMS (Vol. 4, Issue 1). http://journal.unesa.ac.id/index.php/jppms/
Aseta, P., & Siswanto. (2021). Gambaran Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kecemasan Mahasiswa dalam Menghadapi Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19 di Politeknik Insan Husada Surakarta. In Jurnal Ilmiah Keperawatan (Vol. 9, Issue 2).
Astuti, L. S., & Munasiah. (2022). Pengaruh Kecemasan Matematika Saat Pembelajaran daring terhadap Hasil Belajar Mata Kuliah kalkulus. 5. https://doi.org/10.31537/laplace.v5i2.874
Auliya, R. N. (2016). Kecemasan Matematika dan Pemahaman Matematis.
Cavanagh, R. (2010). Measuring Mathematics Anxiety: Paper 1- Developing a Construct Model.
Daely, K., Sinulingga, U., & Manurung, A. (2013). ANALISIS STATISTIK FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI INDEKS PRESTASI MAHASISWA (Vol. 1, Issue 5).
Fadilah, N. N., & Munandar, D. R. (2019). Analisis Tingkat Kecemasan Matematis Siswa SMP. https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2757
Giriansyah, F. E., & Pujiastuti, H. (2021). Pengaruh Kecemasan Matematis dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika. 6(2), 307–318. http://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/jkpm/
Hakim, R. N., & Adirakasiwi, A. G. (2021). Analisis Tingkat Kecemasan Matematis Siswa SMA. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(4). https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.809-816
Himawan, R. F. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Permasalahan Matematika Menurut Teori Polya Ditinjau dari Kecemasan Matematika. MATHEdunesa, 10(1), 1-9.
Imro’ah, S., Winarso, W., & Baskoro, E. P. (2019). Analisis Gender terhadap Kecemasan Matematika dan Self Efficacy Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 23–36. https://doi.org/10.22236/KALAMATIKA.vol4no1.2019pp23-36
KaradaÄŸ, E. (2017). The Factors Effecting Student Achievement.
Lailiyah, S., Hayat, S., Urifah, S., & Setyawati, M. (2021). Levels of students’ mathematics anxieties and the impacts on online mathematics learning. Cakrawala Pendidikan, 40(1), 107–119. https://doi.org/10.21831/cp.v40i1.36437
Latip, A., Turmudi, T., & Yulianti, K. (2023). Analysis of Mathematical Reasoning Ability Reviewed Based on The Level of Mathematical Anxiety. Jurnal Analisa, 9(1), 1-11.
Masrura, S. I., Tarbiyah, F., Uin, K., Makassar, A., Ii, K., Sultan, J., Nomor, A., & -Gowa, S. (2013). Faktor-Faktor Psikologis yang Mempengaruhi Kesadaran Metakognisi dan Kaitannya dengan Prestasi Belajar Matematika.
Mukholil. (2018). Kecemasan dalam Proses Belajar. https://doi.org/https://doi.org/10.47637/eksponen.v8i1.135
Nasution, S. P. (2019). Analisis Kesulitan Belajar dalam Memahami Kecemasan Peserta Didik pada Pembelajaran Matematika. Desimal: Jurnal Matematika, 2(1), 49-57.
Novikasari, I. (2017). Hubungan Antara Prestasi Belajar dan Tingkat Kecemasan Matematika pada Mahasiswa Calon Guru SD/MI. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 5(2), 120-127.
Novita, R., Prahmana, R. C. I., Fajri, N., & Putra, M. (2018). Penyebab kesulitan belajar geometri dimensi tiga. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(1), 18-29.
Pantaleon, K. V., Kurnila, V. S., Tamur, M., & Nendi, F. (2017). Profil Komunikasi Matematik Tertulis Calon Guru Matematika Dengan Tingkat Kecemasan Matematika Tinggi dalam Pembuktian Matematika
Petronzi, D., Hunt, T. E., & Sheffield, D. 2021 Interventions to address mathematics anxiety: An overview and recommendations. Current Studies in Educational Disciplines, 169.
Saputra, A. W. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Mahasiswa PGMI Pada Mata Kuliah Matematika Materi Geometri Ruang Dan Alternatif Solusinya. PELITA-JURNAL PENDIDIKAN DAN KEGURUAN, 1(2), 53-60
Sugilar, H., Kariadinata, R., & Sobarningsih, N. (2019). Spektrum symbol dan structure sense matematika siswa madrasah tsanawiyah. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 37-48.
Wardani, N. (2022). Pengaruh Kecemasan Matematika terhadap Hasil Belajar Siswa SMA Kelas X. NUCLEUS, 3(2), 155–161. https://doi.org/10.37010/nuc.v3i2.992
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish in Jourrnal Perspektif agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).