sex deneme bonusu deneme bonusu porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn
HUBUNGAN TIPE KEPRIBADIAN HIPPOCRATES-GALENUS DENGAN TINGKAT KESABARAN MAHASISWA DALAM SISTEM KULIAH ONLINE | Azizah | Jurnal Perspektif

HUBUNGAN TIPE KEPRIBADIAN HIPPOCRATES-GALENUS DENGAN TINGKAT KESABARAN MAHASISWA DALAM SISTEM KULIAH ONLINE

Nurul Dewiyana Azizah

Abstract


This study aims to determine the correlation of the Hippocrates-Galenus personality type to the level of patience of students of the 2017 Sufism and Psychotherapy Department students of UIN Sunan Gunung Djati Bandung in attending online lectures. This type of research is correlational research. The study population was 90 students of the 2017 Sufism and Psychotherapy Department students of UIN Sunan Gunung Djati Bandung by using total sampling methods. Data were collected by using Hippocrates-Galenus personality profile test and patient level questionnaire in online lectures. Data were analyzed by using the Pearson C correlation technique (Contingency Coefficient). The results showed that there was no significant correlation between the Hippocrates-Galenus personality type and the level of patience of the 2017 Sufism and Psychotherapy Department students of UIN Sunan Gunung Djati Bandung in attending online lectures (p = 0,157). It is hoped that further researchers can conduct research with other methods in order to obtain more comprehensive results.

References


Abdullah, M. (2015). Metode Penelitian Kuantitaitf. In Aswaja Pressindo.

Adibulasyhar, M. (2019). KLASIFIKASI KARAKTERISTIK KEPRIBADIAN MANUSIA BERDASARKAN TIPOLOGI HIPPOCRATES-GALENUS MENGGUNAKAN METODE FK-NN (pp. 6–21). UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH GRESIK. http://eprints.umg.ac.id/802/

Agustina, R., Sujadi, I., & Pangadi. (2013). Proses Berpikir Siswa Sma Dalam Penyelesaian Masalah Aplikasi Turunan Fungsi Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Tipologi Hippocrates-Galenus. Jurnal Pembelajaran Matematika, 1(4), 370–379.

Anhusadar, L. (2020). Persepsi Mahasiswa PIAUD terhadap Kuliah Online di Masa Pandemi Covid 19. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(1), 44. https://doi.org/10.24014/kjiece.v3i1.9609

Anwar, R. (2010). Akhlak Tasawuf (M. A. Djaliel (ed.)). Pustaka Setia.

Aprilla, L. (2017). KLASIFIKASI KARAKTERISTIK KEPRIBADIAN MANUSIA BERDASARKAN TIPOLOGI HIPPOCRATES-GALENUS MENGGUNAKAN METODE NAÏVE BAYES (pp. 6–35). Universitas Muhammadiyah Gresik. http://eprints.umg.ac.id/2026/

Azizah, L. (n.d.). PENDIDIKAN KESABARAN DALAM ALQUR’AN SURAT AL-INSAN AYAT 24 DAN SURAT AS-SYUURA AYAT 43. Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Salatiga. http://e-repository.perpus.iainsalatiga.ac.id/1313/

Bulu, V. R., Budiyono, & Slamet, I. (2015). Kesulitan Metakognisi Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika pada Materi Peluang Ditinjau dari Tipe Kepribadian Tipologi Hippocrates – Galenus Kelas XI MIA 1 SMA Negeri I SOE. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 3(9), 970–984. http://www.jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/s2math

Darmalaksana, W. (2020). WhatsApp Kuliah Mobile. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1–7.

Darmalaksana, Wahyudin. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Darmalaksana, Wahyudin, Hambali, R. Y. A., Masrur, A., & Muhlas. (2020). Analisis Pembelajaran Online Masa WFH Pandemic Covid-19 sebagai Tantangan Pemimpin Digital Abad 21. Karya Tulis Ilmiah (KTI) Masa Work From Home (WFH) Covid-19 UIN Sunan Gunung Djati Bandung Tahun 2020, 1(1), 1–12.

Firman, F., & Rahayu, S. (2020). Pembelajaran Online di Tengah Pandemi Covid-19. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 2(2), 81–89. https://doi.org/10.31605/ijes.v2i2.659

Fitria, C., & Siswono, T. Y. E. (2014). Profil Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Tipe Kepribadian (Sanguinis, Koleris, Melankolis, Dan Phlegmatis). Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(3), 23–32.

Hamidah, N., Susanto, & Yudianto, E. (2018). Kecerdasan Visual Spasial Siswa Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Hippocrates-Galenus. Saintifika, 20(2), I-I0.

Hidayati, N. (2007). Sabar dalam al-qur`an menurut yusuf al-qordhowi.

Kumala, A, A. S. C. & R. (2017). Hubungan antara type kepribadian dengan motivasi belajar ahasiswa semester VIII prodi Ilmu Keperawatan Fakultas Kedokteran Universitas Udayana. Journal of Chemical Information and Modeling, 110(9), 1689–1699.

Kusnayat, A., Sumarni, N., Mansyur, A. S., Zaqiah, Q. Y. (2020). Pengaruh Teknologi Pembelajaran Kuliah Online Di Era Covid-19 Dan Dampaknya. Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, 1(2)(Juni 2020), 153–165. http://ejurnal.umri.ac.id/index.php/eduteach/article/view/1987

Listia, I. P. (2019). PERAN SABAR DALAM MENGATASI STRES SKRIPSI : STUDI TERHADAP MAHASISWA JURUSAN TASAWUF DAN PSIKOTERAPI ANGKATAN 2014 DI UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SUNAN GUNUNG DJATI BANDUNG. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung. http://digilib.uinsgd.ac.id/29573/

Littauer, F. (2011). Personality Plus (L. Saputra (ed.)). Karisma Inti Ilmu.

Maulidia, E. P. (2017). KLASIFIKASI KARAKTERISTIK KEPRIBADIAN MANUSIA BERDASARKAN TIPOLOGI HIPPOCRATES-GALENUS MENGGUNAKAN METODE DECISION TREE C4.5 (pp. 6–38). Universitas Muhammadiyah Gresik. http://eprints.umg.ac.id/2025/

Oktawirawan, D. H. (2020). Faktor Pemicu Kecemasan Siswa dalam Melakukan Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 20(2), 541. https://doi.org/10.33087/jiubj.v20i2.932

Patahillah. (2014). Konsep Sabar Menurut Imam Al-Ghazali (studi literatur pada kitab Ihya ‘Ulumuddin). Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung. http://digilib.uinsgd.ac.id/2778/

Psikologi, F., & Mada, U. G. (2011). 130454-ID-sabar-sebuah-konsep-psikologi. 38(2), 215–227.

Safitri, A. (2018). Hubungan Antara Kesabaran Dengan Stres Menghadapi Ujian Pada Mahasiswa. Jurnal ISLAMIKA, 01(01), 34–40.

Santoso, K. (2008). Pengaruh sabar dan motivasi berprestasi terhadap kinerja : (studi kasus kepala sekolah dasar islam di banten barat). Program Pascasarjana Universitas Indonesia. http://lib.ui.ac.id/detail.jsp?id=124403

Saputra, D. S. G. S. (2017). PERBEDAAN TINGKAT STRES MAHASISWA DALAM MENGERJAKAN SKRIPSI BERDASAR TIPE KEPRIBADIAN HIPPOCRATES-GALENUS (Vol. 310, pp. 26–45). Fakultas Psikologi Unika Soegijapranata Semarang. http://repository.unika.ac.id/16152/

Shabri, S. (2016). Hubungan Tipe Kepribadian Dengan Motivasi Belajar Pada Mahasiswa Kurikulum Berbasis Kompetensi Fakultas Keperawatan Universitas Syiah Kuala. Idea Nursing Journal, 7(2), 1–12.

Sugilar, H. (2013). Meningkatkan kemampuan berpikir kreatif dan disposisi matematik siswa madrasah tsanawiyah melalui pembelajaran generatif. Infinity Journal, 2(2), 156–168.

Sukino. (2018). Konsep sabar dalam al-quran dan kontekstualisasinya dalam tujuan hidup manusia melalui pendidikan. Jurnal Ruhama, 1(1), 63–77.

Suprayogi, H. (2021). Profil level metakognisi peserta didik dalam pemecahan masalah matematika ditinjau dari Tipologi Kepribadian Hippocrates Galenus. UIN Sunan Ampel Surabaya. http://digilib.uinsby.ac.id/45563/

WHO. (2020). Mental Health and Psychosocial Considerations During COVID-19 Outbreak. World Health Organization, January, 1–6. file:///C:/Users/muled/Downloads/COVID referances/Mental health and psychosocial considerations during the.pdf

Widayat, P., & Kuning-pekanbaru, U. L. (2021). Kualitas Pembelajaran Mahasiswa Selama Kuliah Online. Jurnal Penjaminan Mutu, 7, 504–505. http://ejournal.ihdn.ac.id/index.php/JPM/article/view/2099

Zainab, Z. (2019). PROFIL MATHEMATICAL BELIEF SISWA DALAM MENYELESAIKAN MASALAH MATEMATIKA DITINJAU DARI TIPE KEPRIBADIANHIPPOCRATES-GALENUS. UIN Sunan Ampel Surabaya. http://digilib.uinsby.ac.id/38426/




DOI: http://dx.doi.org/10.15575/jp.v5i1.116

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Jurnal Perspektif is indexed By: