Developing Canva Learning Media Based on Problem-Based Learning to Improve Students' Problem-Solving Skills and Mathematics Learning Motivation

Authors

  • Sischa Monika Lumban Toruan State University of Medan, Indonesia
  • Pardomuan Sitompul State University of Medan, Indonesia
  • Asmin Asmin State University of Medan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.15575/jp.v9i2.397

Keywords:

Media Development, Problem Solving Ability, Student Motivation.

Abstract

The purpose of this research is to develop Canva learning media based on Problem Based Learning to improve students' problem-solving abilities and mathematical learning motivation in valid, effective and practical mathematics learning. The method used in this research and development is the Four-D Model. Data can be used from validation questionnaires and student questionnaires. The results of the research show that Canva learning media is valid, practical and successful in improving students' problem-solving abilities and learning motivation. Students who learn from Canva learning media and LKPD show a sufficient increase in their problem-solving abilities and motivation to learn mathematics.

References

Abdurrahman, Jampel, I. N., & Sudatha, I. W. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. Jurnal Edutech Undiksha, 8(1), Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Un.

Andara, B., Fadillah, S., & Jamilah, J. (2022). Pengembangan Flash Flipbook untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 2(2), 84–92.

Annisa, A. R., Putra, A. P., & D. (2020). Kepraktisan Media Pembelajaran Daya Antibakteri Ekstrak Buah Sawo Berbasis Macromedia Flash. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 11(1), 72–80.

Azil Alfathsa Toma and Reinita Reinita. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Canva Berbasis Model Problem Based Learning Di Kelas IV Sekolah Dasar. Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 3(2), 162–170.

Bakhruddin, M. dkk. (2021). Strategi Belajar Mengajar: Konsep dasar dan implementasiya. Agrapana Media.

Cahyani, Hesti, dkk. (2021). Pentingnya Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah melalui PBL untuk Mempersiapkan Generasi Unggul Menghadapi MEA. Seminar Nasional Matematika X Universitas Negeri Semarang, 1(2), 23–35.

Damayanti, N., & K. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA pada Materi Barisan dan Deret Geometri. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 107-118.

Eko Siswanto and Meiliasari Meiliasari. (2024). Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Pembelajaran Matematika: Systematic Literature Review. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika Sekolah, 8(1), 45–59.

Fasa, I. A., & Purwanti, K. L. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Website Mata Pelajaran Matematika untuk Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Sekolah Dasar. Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 32(1), 15–24.

Fathurrohman, M. S. (2012). Belajar & Pembelajaran Meningkatkan Mutu Pembelajaran Sesuai Standar Nasional. Teras.

Fatimah, A. E., Ningsih, I. S., & Figna, H. . (2023). Pengembangan Menggunakan Model Project Based Learning Berbasis Power Point Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMK Amaliyah. Jurnal Sains Dan Teknologi, 4(3), 76-83.

Gozali, I., Syamsuri., Nindiasari, H., & Fatah, A. (2022). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Disposisi Matematis dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. Edumatica., 12(2), 102-110.

Hafizah, Z., & Samosir, K. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII SMP Nurul Islam Indonesia Medan. Nautical : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(1), 42–51.

Hendrikson R Panjaitan. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Penerapan Model Problem Based Learning Di Smp Jendral Sudirman. Journal Prevalent Multidisciplinary, 1 No 3, 23.

Hikmah, H. N., Pd, S., Pd, M., Riyadi, S., Si, S., & Pd, M. (2024). Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas Viii Smp Negeri 43 Merangin. 9(1), 22–28.

Istiningsih, S., Sri Widari, N. K., & Hasanah, N. (2018). Efektivitas Teknik Mangkuk Ikan Atau Akuarium (Fish Bowl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Pada Siswa Kelas V A Sdn 16 Cakranegara Tahun Pelajaran 2016/2017. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 5(1). https://doi.org/10.21009/jkkp.051.08

Kristanto, A. (2022). Media Pembelajaran. Surabaya. Bintang.

Lina, N. dkk. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Macromedia Flash Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas IV B SDN 1 Rumak Kecamatan Kediri Tahun Pelajaran 2018/2019. Indonesian Journal of Elementary and Childhood Education, 1 (2)., 44 – 50.

Musfiqon. (2012). Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Yogyakarta.

Pangestu, Y., Sipahutar, B., & Ardianto, B. (2021). Harmonisasi Prinsip Perdagangan Internasional pada GATT dalam Undang-Undang Nomor 7 Tahun 2014 tentang Perdagangan. Uti Possidetis: Journal of International Law, 2(1), 81–105. https://doi.org/https://doi.org/10.22437/up.v2i1.10352

Purnamasari, S., Heryawan, A., & R. (2022). Pengembangan Model Media Pembelajaran Berbasis Google Slide Pada Mata Pelajaran IPS Di SMP. Jurnal Eknologi Pendidikan Dan Pengajaran, 6(1), 37–43.

Putri, D. R., & Nugraheni, E. A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Guided Discovery Learning (GDL) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMA. Proximal. Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2), 191-197.

Risma, A, and & H. I. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Langkah Polya. Prosiding Seminar NasionalPascasarjana Unnes Seminar Nasional Pascasarjana, 3 (4).

Sanjaya, W. (2019). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana.

Sinaga. C. V. R. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika. Forum Pemuda Aswaja.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2021). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik dan Elektronika. Jurnal Vokasional Teknik Elektronik Dan Informatika, 7(2), 79–85.

Trianto. (2009). Mendesain Pembelajaran Inovatif-Progesif. Kencana Pranada Media Group.

Widuri, W., Fatimah, A. E., & Purba, A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Problem Based Learning Menggunakan Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. INTECOMS: Journal of Information Technology and Computer Science, 7(3), 799–806. https://doi.org/10.31539/intecoms.v7i3.10218

Wulandari, E. (2022). Meningkatkan Kemandirian Belajar Matematika Pada Siswa Kelas VIII C SMP Negeri 1 Arjosari Pacitan Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran: Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 3 (1), 78–86. https://doi.org/doi:https://doi.org/10.1503/jpp.v3i1.102.

Yuniar, I., Rohaeti, E. E., & Soekisno, R. B. A. (2018). Improving Understanding and Mathematical Communication Level and Study Learning With Reciprocal Teaching Approach. Journal of Innovative Mathematics Learning, 1 (2), 59–65.

Downloads

Published

2025-10-02

How to Cite

Lumban Toruan, S. M., Sitompul, P., & Asmin, A. (2025). Developing Canva Learning Media Based on Problem-Based Learning to Improve Students’ Problem-Solving Skills and Mathematics Learning Motivation. Jurnal Perspektif, 9(2), 452–464. https://doi.org/10.15575/jp.v9i2.397

Issue

Section

Jurnal Perspektif

Citation Check

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.