Developing Canva Learning Media Based on Problem-Based Learning to Improve Students' Problem-Solving Skills and Mathematics Learning Motivation
DOI:
https://doi.org/10.15575/jp.v9i2.397Keywords:
Media Development, Problem Solving Ability, Student Motivation.Abstract
The purpose of this research is to develop Canva learning media based on Problem Based Learning to improve students' problem-solving abilities and mathematical learning motivation in valid, effective and practical mathematics learning. The method used in this research and development is the Four-D Model. Data can be used from validation questionnaires and student questionnaires. The results of the research show that Canva learning media is valid, practical and successful in improving students' problem-solving abilities and learning motivation. Students who learn from Canva learning media and LKPD show a sufficient increase in their problem-solving abilities and motivation to learn mathematics.
References
Abdurrahman, Jampel, I. N., & Sudatha, I. W. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. Jurnal Edutech Undiksha, 8(1), Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Un.
Andara, B., Fadillah, S., & Jamilah, J. (2022). Pengembangan Flash Flipbook untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 2(2), 84–92.
Annisa, A. R., Putra, A. P., & D. (2020). Kepraktisan Media Pembelajaran Daya Antibakteri Ekstrak Buah Sawo Berbasis Macromedia Flash. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 11(1), 72–80.
Azil Alfathsa Toma and Reinita Reinita. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Canva Berbasis Model Problem Based Learning Di Kelas IV Sekolah Dasar. Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 3(2), 162–170.
Bakhruddin, M. dkk. (2021). Strategi Belajar Mengajar: Konsep dasar dan implementasiya. Agrapana Media.
Cahyani, Hesti, dkk. (2021). Pentingnya Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah melalui PBL untuk Mempersiapkan Generasi Unggul Menghadapi MEA. Seminar Nasional Matematika X Universitas Negeri Semarang, 1(2), 23–35.
Damayanti, N., & K. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA pada Materi Barisan dan Deret Geometri. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 107-118.
Eko Siswanto and Meiliasari Meiliasari. (2024). Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Pembelajaran Matematika: Systematic Literature Review. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika Sekolah, 8(1), 45–59.
Fasa, I. A., & Purwanti, K. L. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Website Mata Pelajaran Matematika untuk Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Sekolah Dasar. Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 32(1), 15–24.
Fathurrohman, M. S. (2012). Belajar & Pembelajaran Meningkatkan Mutu Pembelajaran Sesuai Standar Nasional. Teras.
Fatimah, A. E., Ningsih, I. S., & Figna, H. . (2023). Pengembangan Menggunakan Model Project Based Learning Berbasis Power Point Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMK Amaliyah. Jurnal Sains Dan Teknologi, 4(3), 76-83.
Gozali, I., Syamsuri., Nindiasari, H., & Fatah, A. (2022). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Disposisi Matematis dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. Edumatica., 12(2), 102-110.
Hafizah, Z., & Samosir, K. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII SMP Nurul Islam Indonesia Medan. Nautical : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(1), 42–51.
Hendrikson R Panjaitan. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Penerapan Model Problem Based Learning Di Smp Jendral Sudirman. Journal Prevalent Multidisciplinary, 1 No 3, 23.
Hikmah, H. N., Pd, S., Pd, M., Riyadi, S., Si, S., & Pd, M. (2024). Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas Viii Smp Negeri 43 Merangin. 9(1), 22–28.
Istiningsih, S., Sri Widari, N. K., & Hasanah, N. (2018). Efektivitas Teknik Mangkuk Ikan Atau Akuarium (Fish Bowl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Pada Siswa Kelas V A Sdn 16 Cakranegara Tahun Pelajaran 2016/2017. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 5(1). https://doi.org/10.21009/jkkp.051.08
Kristanto, A. (2022). Media Pembelajaran. Surabaya. Bintang.
Lina, N. dkk. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Macromedia Flash Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas IV B SDN 1 Rumak Kecamatan Kediri Tahun Pelajaran 2018/2019. Indonesian Journal of Elementary and Childhood Education, 1 (2)., 44 – 50.
Musfiqon. (2012). Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Yogyakarta.
Pangestu, Y., Sipahutar, B., & Ardianto, B. (2021). Harmonisasi Prinsip Perdagangan Internasional pada GATT dalam Undang-Undang Nomor 7 Tahun 2014 tentang Perdagangan. Uti Possidetis: Journal of International Law, 2(1), 81–105. https://doi.org/https://doi.org/10.22437/up.v2i1.10352
Purnamasari, S., Heryawan, A., & R. (2022). Pengembangan Model Media Pembelajaran Berbasis Google Slide Pada Mata Pelajaran IPS Di SMP. Jurnal Eknologi Pendidikan Dan Pengajaran, 6(1), 37–43.
Putri, D. R., & Nugraheni, E. A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Guided Discovery Learning (GDL) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMA. Proximal. Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2), 191-197.
Risma, A, and & H. I. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Langkah Polya. Prosiding Seminar NasionalPascasarjana Unnes Seminar Nasional Pascasarjana, 3 (4).
Sanjaya, W. (2019). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana.
Sinaga. C. V. R. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika. Forum Pemuda Aswaja.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2021). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik dan Elektronika. Jurnal Vokasional Teknik Elektronik Dan Informatika, 7(2), 79–85.
Trianto. (2009). Mendesain Pembelajaran Inovatif-Progesif. Kencana Pranada Media Group.
Widuri, W., Fatimah, A. E., & Purba, A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Problem Based Learning Menggunakan Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. INTECOMS: Journal of Information Technology and Computer Science, 7(3), 799–806. https://doi.org/10.31539/intecoms.v7i3.10218
Wulandari, E. (2022). Meningkatkan Kemandirian Belajar Matematika Pada Siswa Kelas VIII C SMP Negeri 1 Arjosari Pacitan Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran: Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 3 (1), 78–86. https://doi.org/doi:https://doi.org/10.1503/jpp.v3i1.102.
Yuniar, I., Rohaeti, E. E., & Soekisno, R. B. A. (2018). Improving Understanding and Mathematical Communication Level and Study Learning With Reciprocal Teaching Approach. Journal of Innovative Mathematics Learning, 1 (2), 59–65.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Sischa Monika Lumban Toruan, Pardomuan Sitompul, Asmin Asmin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Jourrnal Perspektif agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).