Inovasi Pembelajaran Science, Technology, Religion, Engineering, Art, and Mathematics Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam | Sanusi | Jurnal Perspektif

Inovasi Pembelajaran Science, Technology, Religion, Engineering, Art, and Mathematics Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam

Iwan Sanusi, Hasbiyallah Hasbiyallah, Mahlil Nurul Ihsan, Afrillia Muthia Rahman

Abstract


The development and progress of the times always demands change and innovation, including in the education and learning sector of Islamic Religious Education. The purpose of this study is to discuss theoretically and practical findings about integrated learning, namely innovation learning STREAM (Science, Technology, Religion, Engineering, Art, and Mathematics) in Islamic Religious Education subjects. This type of research is qualitative with analytical descriptive approach, uncovering findings and literature study. The findings show that Islamic Religious Education learning at SMAN 5 Bandung in class XII on the Basic Competence of Marriage in Islam, has been carried out using the STREAM approach in four meetings, and collaborates with the subjects of Cultural Arts, Crafts and Entrepreneurship, Sundanese Language, Civics, Biology, Economics-Accounting, and Mathematics. The learning model used is Project Based Learning (PjBL), Role Playing, Time Line of the River of Life and Presentation-Discussion. The products produced are in the form of power point teaching materials, photos and videos of marriage practice simulations with walimah (reception), as well as graphic info on time line planning for life targets until the estimate returns to Allah SWT.


Keywords


Learning, STREAM, Islamic Religious Education

References


Afnizar, A. (2013). Peran Ulama dalam Membina Aqidah Umat di Kecamatan Medan Perjuangan. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Agustina, T. W. (2015). Membekalkan Kreativitas Mahasiswa melalui Strategi Pembelajaran Berbasis STREAM Menggunakan Konten Bioteknologi Tradisional. Jurnal Program Studi Pendidikan Biologi. Februari, 9(1), 45.

Akromullah. (2018). Kebenaran Ilmiah Dalam Perspektif Filsafat Ilmu (Suatu Pendekatan Historis Dalam Memahami Kebenaran Ilmiah dan Aktualisasinya Dalam Bidang Praksis). Majalah Ilmu Pengetahuan dan Pemikiran Keagamaan. Tajdid, 21.(1), 48–64.

Aladdiin, H. M. F., & Ps, A. M. B. K. (2019). Peran Materi Pendidikan Agama Islam di Sekolah dalam Membentuk Karakter Kebangsaan. Jurnal Penelitian Medan Agama, 10(2).

Amala, A. (2020). Peran Guru Dalam Keberhasilan Belajar Siswa Mata Pelajaran PAI kelas XI Melalui Model Pembelajaran Langsung di SMA Negeri 1 Torjun Kabupaten Sampang. Institut Agama Islam Negeri Madura.

Ambarwati, N. A. (2016). Kejenuhan belajar dan cara mengatasinya. Jurnal Psikologi Pendidikan Islam, Prosiding Interdisciplinary Postgraduate Student, 9–16.

Arifin, S. (2017). Peran Guru Pendidikan Jasmani Dalam Pembentukan Pendidikan Karakter Peserta Didik. Multilateral: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 16(1).

Arifudin, O. (2022). Optimalisasi Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Membina Karakter Peserta Didik. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3), 829–837.

Aslan, A. (2018). Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di Madrasah Ibtidaiyah. Cross-Border, 1(1), 76–94.

Asmadawati, A. (2014). Efektivitas Pembelajaran. Forum Paedagogik, 6(02).

Bintari, N. L. G. R. P., Sudiana, I. N., & Putrayasa, I. B. (2014). Pembelajaran bahasa indonesia berdasarkan pendekatan saintifik (problem based learning) sesuai kurikulum 2013 di kelas VII SMP Negeri 2 Amlapura. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 3(1).

Dillyana, T. A. (2019). Hubungan pengetahuan, sikap dan persepsi ibu dengan status imunisasi dasar di Wonokusumo. Jurnal Promkes: The Indonesian Journal of Health Promotion and Health Education, 7(1), 67–77.

Ellong, T. D. A. (2018). Manajemen Sarana dan Prasarana di Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Iqra’, 11(1).

Hadliansah, D. H. (2019). DEGUNG KAWIH WANDA ANYAR: Alternatif Model Dan Materi Pembelajaran Seni Tradisional Sunda. EDU PUBLISHER.

Hanafy, M. S. (2014). Konsep belajar dan pembelajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17(1), 66–79.

Hasan, M. I. (2002). Pokok-pokok Materi Metodologi Penelitian dan Aplikasinya. Ghalia Indonesia.

Hidayat, T., & Syahidin, S. (2019). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Model Contextual Teaching and Learning Dalam Meningkatkan Taraf Berpikir Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(2), 115–136.

Irsyadiah, N., & Rifa’i, A. (2021). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Blended Cooperative E-Learning Di Masa Pandemi. Syntax Idea, 3(2), 347–353.

Jannah, R. (2017). Upaya meningkatkan keberhasilan pembelajaran pendidikan agama Islam. Madrosatuna: Journal of Islamic Elementary School, 1(1), 47–58.

Karli, H. (2015). Penerapan pembelajaran tematik SD di Indonesia. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 2(1).

Khaira, H. (2021). Pemanfaatan aplikasi kinemaster sebagai media pembelajaran berbasis ICT. Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia (SemNas PBSI)-3, 39–44.

Kurniawan, D. T., Santi, D. P. D., & Maryanti, S. (2020). Program Edukasi Astronomi Melalui Kegiatan Stream Untuk Siswa Sekolah Dasar Dalam Upaya Peningkatan Kesadaran Keamanan Pengamatan Peristiwa Gerhana Matahari. Al-Khidmat, 3(1), 70–78.

Lubis, M., & Yusri, D. (2020). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis E-Learning (Studi Inovasi Pendidik MTS. PAI Medan di Tengah Wabah Covid-19). Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 1–18.

Madiyansyah. (2016). Analisis Pelaksaan Manajemen Sertifikasi Guru PAI DI Sekolah (Studi Kasus Di Kementerian Agama Kantor Kab. Musi Banyuasin).[Tesis]. UIN Raden Fatah Palembang.

Mahmudah, M. (2018). Pengelolaan kelas: Upaya mengukur keberhasilan proses pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 6(1), 53–70.

Maryam, D., Febiola, F., Agami, S. D., & Fawaida, U. (2020). Inovasi Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Media Audiovisual. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 7(1), 43–50.

Mukhadis. (2013). , A. (2013). Sosok manusia indonesia unggul dan berkarakter dalam bidang teknologi sebagai tuntutan hidup di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Karakter, 4(2).

Mulyani, T. (2019). Pendekatan pembelajaran STEM untuk menghadapi revolusi industry 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS), 2(1), 453–460.

Muspita, R., Safaruddin, S., Ardisal, A., & Sopandi, A. A. (2018). Pembelajaran Keterampilan Membuat Ikan Bakar Bagi Anak Hambatan Pendengaran. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 2(2), 48–50.

Nisa, I. K., Yuliati, L., & Hidayat, A. (2020). Analisis Penguasaan konsep melalui pembelajaran guided inquiry berbantuan modul terintegrasi STEM pada materi fluida dinamis. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(6), 809–816.

Nurhidayati, T. (2015). Inovasi pembelajaran PAI berbasis multiple intelligences. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 3(1), 23–56.

Nurhikmayati, I. (2019). Implementasi STEAM Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Didactical Mathematics, 1(2), 41–50.

Nurmadiah, N. (2016). Media pendidikan. Al-Afkar: Jurnal Keislaman & Peradaban, 5(1).

Nurrita, T. (2022). Pelaksanaan Strategi Pembelajaran Dalam Pendidikan Islam. Moderation| Journal of Islamic Studies Review, 2(1), 97–106.

Permanasari, A. (2016). STEM education: Inovasi dalam pembelajaran sains. Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains), 3, 23–34.

Prastika, D., Harahap, L. A., & Hutagalung, T. (2021). Strategi Kinerja Guru Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Era Sekarang. Prosiding Seminar Nasional PBSI-IV Tahun 2021 Tema: Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Berbasis Digital Guna Mendukung Implementasi Merdeka Belaja, 57–62.

Rahmah, F. N. (2018). Problematika anak tunarungu dan cara mengatasinya. Quality, 6(1), 1–15.

Rahman, T. (2018). Aplikasi model-model pembelajaran dalam penelitian tindakan kelas. CV. Pilar Nusantara.

Retnowati, Y. (2019). Metode Pembelajaran Hafalan Surat-Surat Pendek pada Anak Usia Dini RA Full Day Se-Kabupaten Bantul. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 101–116.

Riadi, A. (2017). Problematika sistem evaluasi pembelajaran. ITTIHAD, 15(27).

Rusdiana, A. (2014). Integrasi pendidikan agama islam dengan sains dan teknologi. Istek, 8(2), 123–143.

Ruwaida, H. (2019). Proses kognitif dalam taksonomi bloom revisi: analisis kemampuan mencipta (c6) pada pembelajaran fikih di mi miftahul anwar desa banua lawas. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 51–76.

Saenab, S., Muslimin, A. A., & Abdullah, A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Motivasi Belajar Pendidikan Agama Islam Peserta Didik Kelas VII DI SMP NEGERI 1 duampanua kabupaten pinrang. Pilar, 10(2).

Sanusi, I. (2019). Program Pengembangan Keberagamaan Peserta Didik di SMA Melalui Kegiatan Pembelajaran Berbasis PAI Di Luar Kelas (Studi Kasus Di SMAN 5 Bandung). Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 4(1), 29–41.

Sanusi, I., Rahmawati, H., Arifin, B. S., & Ruswandi, U. (2021). Development Of Islamic Religious Education Learning In High School (Study At Sman 5 Bandung). Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 297–310.

Sarnoto, A. Z. (2012). Belajar dalam Perspektif Psikologi dan Islam. Madani Institute, 1(2), 41–50.

Sihotang, M. K., Hasanah, U., & Al Amin, H. (2018). Pengaruh Religi Dan Harga Terhadap Permintaan Perumahan Syariah Di Kota Medan. Ekonis: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 20(2).

Simanungkalit, J. H. U. P., & Si, S. (2012). Konsep Dasar Sistem Informasi. Lect. Notes Sist. Inf, 1–10.

Sinaga, S. (2017). Problematika pendidikan agama islam di sekolah dan solusinya. WARAQAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 2(1), 14.

Sopian, A. (2016). Tugas, peran, dan fungsi guru dalam pendidikan. Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 1(1), 88–97.

Suradi, A. (2017). Globalisasi Dan Respon Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 7(2), 247–266.

Syafrianto, E. (2015). Implementasi Pembelajaran Pendidikana Gama Islam Berwawasan Rekontruksi Sosial. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 217–229.

Syah, M. (2010). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Rosda Karya.

Warsono, W. (2017). Guru: antara pendidik, profesi, dan aktor sosial. The Journal of Society and Media, 1(1), 1–10.

Wote, A. Y. V., & Sabarua, J. O. (2020). Analisis kesiapan guru dalam melaksanakan proses belajar mengajar di kelas. KAMBOTI: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 1(1), 1–12.




DOI: http://dx.doi.org/10.15575/jp.v6i2.176

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Jurnal Perspektif is indexed By: