Development of Mathematics Learning Media using Geogebra-Assisted Scientific Approach to Improve Students' Creative Thinking Skills Learning Skills and Independence
DOI:
https://doi.org/10.15575/jp.v8i2.307Keywords:
Saintific, Geogebra, Creative Thinking Skills, Student Learning Independence.Abstract
References
Akbar, S. (2018). Instrumen Perangkat Pembelajaran. PT. Remaja Rosdakarya.
Akker, J. V. D. Gravemeijer, K. McKenney, S. & Nieveen, N. (2013). Introducing Educational Design Research. Routledge.
Al-Khwarizmi. (2018). Konstruktivisme Dengan Media E-Learning. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 6 (2), 167–78.
Amir, Z., Mulyani, F. R. (2019). Studi Literatur: Pengaruh Penerapan Model CTL terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa dan Self Efficacy Siswa. PRINSIP Pendidikan Matematika, 1 (2), 37-45.
Angelia, C., Voogt, J., Fluck, A., Webb, M., Cox, M., Malyn-Smith, J., & Z. (2016). Computational Thingking Curriculum Framework: Implications For Teacher Knowledge. Educational Technology and Society.
Arikunto, S. (2017). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2015). Media Pembelajaran. PT RajaGrafindo Persada.
Aufa, M., Saragih, S., Minarni, A. (2015). Development of Learning Devices through Problem Based Learning Model Based on the Context of Aceh Cultural to Improve Mathematical Communication Skills and Social Skills of SMPN 1 Muara Batu Students. Journal of Education and Practice, 7 (24), 232-248.
Cahyono, B. (2017). Analisis Keterampilan Berfikir Kritis dalam Memecahkan Masalah Ditinjau Perbedaan Gender. Jurnal Aksioma, 8(1).
Diningrum, P. R., Azhar, E., Faradillah, A. (2018). Hubungan Disposisi Matematis Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VII Di SMP Negeri 24 Jakarta. Seminar Nasional Matematika, 1(1), 355.
Fardani, Z., Surya, E. dan M. (2021). Analisis Kepercayaan Diri (Self-Confidence) Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Melalui Model Problem Based Learning. Paradigma Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 39–51.
Hendrikson R Panjaitan. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Penerapan Model Problem Based Learning Di Smp Jendral Sudirman. JOURNAL PREVALENT MULTIDISCIPLINARY, 1 No 3, 23.
Hewi, La., Shaleh, M. (2020). Refleksi Hasil PISA (The Programme For International Student Assesment): Upaya Perbaikan Bertumpu Pada Pendidikan Anak. Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi (Online), Vol.04 No., 3041.
Höffler, T. N., & Leutner, D. (2017). Instructional animation versus static pictures: A meta-analysis. Learning and Instruction, 17, 722–738.
Kumalasani, M., Yenny, E. (2022). Analisis Efektivitas Penggunaan E-Modul Berbasis Aplikasi Flipbook Pada Pembelajaran Tematik di SD. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD)., 10(1), 39-51.
Marselina, Vince, dan A. M. (2019). Pengembangan Buku Digital Interaktif Matematika Pada Materi Geometri. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6 (2), 206.
Maulydia, S. S., Surya, E., & Syahputra, E. (2017). The Development of Mathematic Teaching Material Through Realistic Mathematics education to Increase Mathematical Problem solving of Junior High School Students. International Journal Of Advance Research And Innovative Ideas In Education (IJARIIE)., 3, 2965-2971.
Musfiqon. (2012). Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Yogyakarta.
Nurfatanah, Rusmono, N. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Prosiding Seminar Dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar 2018, ISSN: 2528-5564.
Putra, Y. P., Musril, H. A. (2022). Perancangan Aplikasi E-modul Pembelajaran Informatika di MTs Negeri 6 Agam. Jurnal Edukasi Elektro, 1(2), 18–23.
Ramadhani, R., Wardani, H., Nurdalilah, N., & Nasution, H. A. (2023). Sosialisasi Tutor Sebaya Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Di SD Bintang Pertiwi Medan. Jurnal Altifani Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat. Jurnal Altifani Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1).
Rangkuti, D. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbantuan Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa.No Title. Universitas Al Washliyah: RIEMANN Research of Mathematics and Mathematics Education, 5. No. 1.
Rohman, A. & A. (2014). Epistemologi dan Logika. Aswaja Pressindo.
Sari, E. M. J. (2016). Profil Berpikir Kritis Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Ditinjau Dari Gaya Kognitif Visualizer dan Verbalizer. Universitas Negeri Surabaya.
Siswanto, R. D., & Ratiningsih, R. P. (2020). Korelasi kemampuan berpikir kritis dan kreatif matematis dengan kemampuan pemecahan masalah matematis materi bangun ruang. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2), 96–103.
Sugiyono. (2018). Metodologi Penelitian Pendidikan (Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Alfabeta.
Surapranata, S. (2016). Analisis, Validitas, Reliabilitas dan Interpretasi Hasil Tes. PT. Remaja Rosdakarya.
Tampubolon, S. W., & Syahputra, E. (2017). Perbedaan Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Berkirim Salam dan Soal dengan Think Pair Share di SMP Swasta Imelda Medan. Inspiratif: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1). https://doi.org/10.24114/jpmi.v3i1.8797.
Tunnajach.N.F & Gunawan. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Berbasis Kontekstual pada Materi Trigonometri Ditinjau dari Perbedaan Gender. MATH LOCUS: Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Matematika Gender, Vol. 2, No(2723–1208, e-ISSN: 2723-1194), 1–7.
Yamin, M. dan Ansari, B. I. (2008). Taktik Mengembangkan Kemampuan Individual Siswa. Gaung Persada Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish in Jourrnal Perspektif agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).